Oefeningen om de klachten van een hallux rigidus te verminderen

Bekijk de onderstaande video

Uw voet is door uw podoloog onderzocht en er is geconstateerd dat u uw grote teen niet goed kunt bewegen. Deze aandoening heet een hallux rigidus. In deze video tonen we u de oefeningen om de klachten van de hallux rigidus te verminderen.

Wat is een hallux rigidus

Hallux rigidus is een stijve grote teen. Slijtage van het kraakbeenoppervlak is de belangrijkste oorzaak van hallux rigidus. Normaal zorgt kraakbeen tussen de botjes dat ze soepel kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Wanneer het kraakbeen afneemt in kwaliteit ontstaat er wrijving. Het teengewricht zal daarop reageren met botaangroei. Maar daardoor vermindert de beweeglijkheid en het teengewricht gaat verstijven. Belangrijkste oorzaak is artrose. Beschadiging van het teengewricht gebeurt ook vaak door overbelasting bij sporten als voetbal, hardlopen en dansen. Meestal treden klachten op na het vijftigste levensjaar.

Meer over deze voetklacht

Over de oefeningen

Hieronder staan drie oefeningen die u kunt doen om de klachten van een hallux rigidus te verminderen. Als de oefening te pijnlijk is: stop dan en vraag uw voetspecialist van Podozorg voor advies.

Oefening 1: balletje

Rol uw voet over een kleine bal, van de hiel naar de teen en van de teen terug naar de hiel. Oefen lichte druk uit tijdens het rollen. Herhaal de oefening de eerste dagen twee keer per dag. Zodra u minder pijn voelt, kunt u de oefening uitbreiden van tien keer naar 15 keer per dag.

Oefening 2: boek

Ga op een been staan met uw grote teen omhoog gebogen op een dik boek. Zak vervolgens langzaam door uw knie en kom weer rustig omhoog. Deze oefening kunt u goed combineren tijdens een dagelijkse handeling zoals bijvoorbeeld tandenpoetsen of eten koken. Doe deze oefening 10 keer achter elkaar met een korte pauze en dan nog twee keer. In totaal dus 30 keer. Herhaal dit twee maal per dag.

Oefening 3: tafelpoot

Ga staan met een licht gebogen knie met uw grote teen omhoog gebogen tegen een tafelpoot. Duw vervolgens uw knie naar voren zover u kunt. u voelt dan rek onderin uw teengewricht. Houd dit 10 seconden vast en herhaal dit voor een minuut. Probeer deze oefening 3 maal per dag uit te voeren.

Vind een praktijk

Heeft u vragen over deze oefeningen? Onze Podozorgers staan voor u klaar! Klik op de onderstaande knop en vind een Podozorg praktijk bij u in de buurt.

Vind een praktijk

Wij delen graag onze kennis

Podozorg Nederland is een groep gelijkgestemde podologen, die samen maar één ding willen: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen wij wekelijks onze kennis.